Im Hokyoung
임호경

4월의 봄날에 강릉의 소나무 길을 걷던 작가는 길 한쪽에 놓여있던 아주 작은 소나무를 발견하고 데려왔다. 그로부터 닷새 후 큰 산불이 나 자신이 걸었던 길의 나무들이 불타버린 모습을 보며 자신이 데려온 소나무만이 살아남았다는 사실에 형언할 수 없는 복잡한 감정이 들었다고 한다. 평소 다른 속성의 두 개체가 공존하는 이미지를 탐구하는 작가는 불타버린 재 역시 다시 생명으로 이어지고 계속되는 무언가의 출발점이 될 것이라 생각했다. 작가는 머나먼 시절에 인류는 동굴에 탄 나무로 그림을 그리며, 놀고 배우고 사라지고 태어났듯이 우리가 양가적이라 생각한 생과 소멸의 세계 역시 공존이 가능하고 연결되어 있지 않을지 질문한다.

On a spring day in April during a walk at a pine tree forest, Im Hokyoung found a particularly small pine tree by the side of the road and brought it with him. Five days later, a large forest fire broke out. Looking at the aftermath of the fire, he was confronted with unexplainable emotions due to the fact that the tree he brought with him now became the sole survivor from the forest. As an artist who explores images of two contradicting attributes coexisting, the thought arose that the burnt ashes would also give birth to new life and serve as the starting point. The artist questions whether, much like in ancient times when humans drew in caves using burnt wood, playing, learning, disappearing, and being born, the dualistic world of life and extinction in our minds, could perhaps also coexist and be connected.

Canvas on the Road is an interactive artwork where viewers can carry the paintings and place it in a different location. Inspired by the book Seo-Yu-Rok, a travelog of the Lady Kim of angneung as she traveled from Gangneung to Seoul, Im Hokyoung pays attention to Kim’s shift in perspective towards Gangneung as she left the journey. The artist playfully imagined the idea of the paintings going on their own journey as they are removed from the exhibition space, and leaving the artist’s hands when sold. Im Hokyoung invites viewers to experience the landscapes and moments within the process of the journey as they travel with the painting.

임호경의 <길 떠나는 그림>은 작가의 그림인 작품을 관람객이 직접 들고 다른 공간으로 이동해 다시 작품을 걸어보는 관객 참여형 작업이다. 작가는 강릉 김씨가 강릉에서 서울에 다녀온 여행기를 담은 「서유록」을 읽으며, 강릉을 떠나는 길을 통해 강릉을 다시 보는 김씨의 여정에 주목해 보았다. 전시 공간에서 판매되어 자신을 떠나가는 작품을 보며 “사람도, 그림도 길을 떠나는 여정을 경험하지 않을까”라고 생각한 작가는 그림이 길을 떠나는 여정을 상상해 보았다. 작가는 관람객이 직접 작가의 그림과 함께하는 여정에서 마주하는 풍경과 순간을 마주해보길 제안한다.

1987년 서울 출생, 서울과 강릉에서 거주하며 활동

b.1987, Seoul. Lives and works in Seoul and Gangneung 

 

임호경은 한국예술종합학교 영상원에서 연출을 전공하고 연극원에서 연기를 부전공했다. 이후 한국과학기술원 문화기술대학원에서 디지털 퍼포먼스 랩 석사 과정을 졸업하고 디지털 스토리텔링 랩 박사 과정을 수료했다. 다원예술, 회화, 퍼포먼스 등 다양한 영역에서 활동하는 작가는 얼음과 불이 공존하는 이미지를 탐구한다. 작가는 사물과 현상의 ‘안쪽 표면’을 발견해 나가는 과정을 통해 다른 속성의 두 개체가 공존하는 순간을 만들어 낸다.

작가는 개인전 《SEOUL 천사의 詩》(17717 갤러리, 2020), 《밝은 동굴_Grotta Luminosa》(아트랩와산, 2021-2022)을 포함해 다수의 전시에 참여했다. 전시 외에도 <다크 둠 허니>(신촌극장, 2020), (포스트극장, 2007) 등의 공연을 창작하고 시집 『강릉호시절』을 출간했다. 현재 MBC FM강원 <오후의 발견>에서 ‘임호경의 호시탐탐 작업실’ 코너를 진행하고 있다.

Im Hokyoung studied a major in Filmmaking and a minor Acting in the Theater Department at the Korea National University of Arts. The artist earned a Master’s degree in Digital Performance and completed a Ph.D. certification in Digital Storytelling Lab at the Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) Graduate School of Culture and Technology. Based in Seoul and Gangneung, the artist engages in various fields, including interdisciplinary arts, painting, and performance. The artist explores the imaginary of coexisting ice and fire, creating moments where two entities of different attributes coexist by discovering the inner surface of objects and phenomena.

The artist’s major solo exhibitions include Wings of Desire SEOUL (17717 Gallery, 2020), and Bright Cave_Grotta Luminosa (Artlab Wasan, 2021-2022). The artist has also created the performances Dark Doom Honey (Theatre Sinchon, 2020), and PARADOX MOTION (The post Theater, 2007), and published a poem, Gangneung Such A Perfect Day. Currently, on MBD FM Gangwon’s ‘Afternoon Discovery,’ the artist conducted a radio program ‘Im Hokyung’s Hoshitamtam Workshop.’

 

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